Kam se podělo World of Speed?


Před dvěma roky jste se tu mohli dočíst o World of Speed, nadějně vypadající online počinu od vývojářů, kteří kromě dalšího stvořili NFS Shift včetně jeho pokračování. Tehdy jsme ho brali jako nepřímého nástupce NFS World, jelikož zakládal na stejné taktice rychlého závodění po síti. Navíc měl vzkřísit pořádný tuning, čemuž odpovídal i vcelku zajímavý seznam vozů.
Jenže poté, co jsme se dočkali spousty záběrů z hraní a co byl dvakrát odložen beta test, najednou nastalo ticho. Dny a týdny ubýhali jako voda a teď, o jedno NFS později, jak asi tušíte, na vydání stále čekáme.
Změnilo se vůbec něco od té doby? Ano, vývoj (alespoň podle slov ze studia) překvapivě stále probíhá. Nic se tedy v žádném případě neruší, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Očividně vývojáři nelžou, na začátku minulého měsíce se totiž objevila alpha verze (!) hry, která byla po omezenou dobu přístupná pro ruskou komunitu. Zkušební demo mělo sloužit pro sesbírání pocitů z nové fyziky, což může znamenat, že se věci začínají dávat do pohybu. Teď je ale důležitější, jak dlouho jim chuť do práce ještě vydrží. Třeba se ještě dočkáme momentu, kdy WoS získá pomyslný status gold a připojí se na seznam dokončených her..
Na WoS sa ešte stále pracuje, pripomína sa novým videom

Vráťme sa teraz do prítomnosti. V Slightly Mad ešte stále nevydali ani len betu, a o koniec hlavného konkurenta sa postaral samotný vydavateľ hry - teda naše staré známe EA.
Na oficiálnych stránkach World of Speed sa komunitní manažéri snažia fanúšikov zaujať už iba obrázkami doteraz ohlásených áut a možnosťou ich vizuálneho tuningu. Takémuto teasovaniu neveštíme veľmi dlhú životnosť, predsa len na túto hru väčšina fanúšikov čaká už jeden a pol roka. Preto sme naozaj radi, že môžeme ohlásiť ďalšie video zo série Dream drive. Tentokrát sa v ňom objaví Pagani Huayra bok po boku Fordu Mustang GT, v pozvoľnom tempe krúžiacom po pretekárskom okruhu. Na video sa dobre pozerá, je dobré vidieť že sa vývojári ešte stále snažia zaujať hráčsku komunitu.
WoS: Subaru BRZ

Poďme sa teraz pozrieť na nejaké oficiálne správy - a teda predstavenie ďalšieho nového auta do carlistu. Tentokrát ide o Subaru BRZ. Zrejme každý "petrolhead" vie o čo sa jedná - malo by ísť o duchovného nástupcu hači-roku Toyoty AE86. Auto teda malo byť cenovo dostupným autom pre vodiča, ktorému by prinieslo skutočné a nefalšované zážitky z jazdy (čo sa ovládania týka). Ako to dopadlo v reáli sa môžete presvedčiť v teste Chrisa Harrisa, z môjho pohľadu auto momentálne zabíja vysoko nastavená cena (a to sa ešte nepredáva nový Mustang, ktorého predaje s GT86 bohužiaľ vytrú podlahu).
Naspäť k Toyote (teda vlastne Subaru). Väčšinou sa o aute dočítate ako o Toyote GT86, no predáva sa aj ako Subaru BRZ a Scion FR-S. V praxi to funguje asi tak, že je auto viac Subaru ako Toyota - Subaru auto vyrába vo svojich továrňach a štvorvalcový boxer pod kapotou má od Toyoty iba systém priameho vstreku paliva.
BRZ má nízku hmotnosť, dvestokoňový dvojliter a veľmi dobré jazdné vlastnosti, preto by to na trati malo byť veľmi schopné auto. Určite bude v hre obľúbené, po zvýšení výkonu motoru by z neho totiž mohla byť slušná raketa.

WoS: otázky a odpovede od vývojárov (3.časť)

Prvá otázka smerovala priamo na tím Slightly Mad Studios a ich aktuálnu prácu na hre. Odpoveď bola vcelku vyhýbavá, vývojári plánujú v blízkej dobe zverejniť viac informácií v kompletnom článku, preto máme ďalej čakať. Dozvedeli sme sa tiež, že okrem tratí v Európe a Amerike sa bude jazdiť aj po ázijských okruhoch a mestách. Hra bude čistou arkádou, nemáme čakať žiadne nastavenie meniace hru na simulátor.
Hráči dostanú možnosť nastaviť si ovládanie hry podľa seba. Všetky tlačidlá na gamepade/volante teda budú robiť presne to čo chcete. Hra tiež bude podporovať zapojenie viacerých monitorov, dokonca túto možnosť obsahuje už teraz. Čo sa týka gameplayov z bety, tých sa zrejme nedočkáme. Každý účastník betatestu totiž musí súhlasiť s množstvom pravidiel, a niektoré z nich zrejme budú zakazovať zverejnenie materiálov z hry.

Hra bude okrem tímových pretekov obsahovať aj klasické herné módy, kde bude záležať iba na rýchlosti samotného hráča. Ranking systém je tu povinnosťou. Čo sa úprav kolies týka, nebudeme meniť ich veľkost, ale štýl a farbu. Pit lane na okruhoch zatiaľ funkčné nie sú, no možno sa ich dočkáme. A nakoniec, hra zrejme nebude hráčom radiť, ktoré auto je vhodné na aký typ pretekov. Vývojári chcú podnietiť záujem hráčov o samotné autá.
WoS: Toyota Corolla GT-S (AE86)

AE86 sa vyrábala od roku 1983 po rok 1987. Išlo o športový model v rámci piatej generácie Corolly. Auto malo motor vpredu a zadný náhon, išlo tak o cenovo dostupný športiak. Pod kapotou bol 1,6 litrový radový štvorvalec, benzínový, bez prepĺňania. Produkoval okolo 130 koní, ktoré boli na kolesá prenášané päťstupňovou prevodovkou, za príplatok Toyota v aute ponúkala aj samosvorný diferenciál.

Toyota AE86 v základe nebola práve rýchlym autom, zrýchlenie na 100 km/h zvládla za viac ako osem sekúnd a maximálka bola jemne cez 200 km/h. Auto skôr fungovalo ako pretekársky polotovar, ktorý si priam pýtal ďalšie ladenie a upravovanie motoru aj podvozku. Nájsť preto v dnešnej dobe AE86 bez tuningových zákrokov je viac-menej nemožné. Môžeme predpokladať, že v hre bude toto auto vcelku obľúbené, jednak pre svoj ikonický status, no aj pre nízku hmotnosť, malé rozmery a tým pádom vrodenú obratnosť. A to sa ešte nebavíme o možných úpravách!
WoS: otázky a odpovede od vývojárov (2.časť)

Prvá otázka smerovala na možnosť importu vlastných klubových log. Vlastné logo si uploadovať nebudete, no v hre by mal byť na jeho tvorbu pripravený nástroj. Vývojársky tím je momentálne plne vyťažený prípravou alfa a beta testov, neskôr po vydaní do hry pribudnú herné módy Drag a Drift. Tiež bude možné upravovať postavu hráča v hre. Už vieme, že vizuálny tuning nebude ovplyvňovať jazdné vlastnosti a výkon auta, vývojári totiž chceli zabrániť situácií kde by všetky autá používali tie isté (najlepšie) diely. Tieto diely na úpravu výkonu alebo vzhľadu auta by hráči mali dostávať za prejdenie pretekov a iných úloh v hre (to však veľmi nedáva zmysel, neznamenalo by to absenciu hernej meny?).

V hre bude možnosť vytvoriť súkromné preteky iba pre priateľov. V klasických pretekoch ale budú vaši súperi vyberaní matchmakingovým systémom, kde bude zohľadnený výkon vášho pretekárskeho stroja. Protihráči tak budú mať približne rovnako rýchle autá. Plánuje sa tvorba API, ktoré by hráčom umožnilo pristupovať k údajom z herných profilov napr. na fórach (aby ste sa v podpise na fóre mohli chvastať vašimi výsledkami). V hre bude množstvo špeciálnych podujatí, v ktorých budete môcť vyhrať rôzne unikátne ceny/odmeny.
Vývojári by s hrou tiež radi prerazili na poli ESports, kde by sme sa mohli dočkať aj serióznych podujatí. Momentálne sú však všetci zamestnaní prácou na iných častiach hry, preto by sme sa tejto funkcionality mohli dočkať až neskôr. Ďalšou funkciou pridanou až po oficiálnom vydaní hry by bola možnosť vyskúšať si auto pred jeho kúpou. Posledná otázka sa týkala výskytu spätných zrkadiel aj v pohľade z tretej osoby, tu znovu vývojári odpovedali štýlom - ak to komunita chce, spravíme to. Veľké meškanie hry si teda vývojári chcú ospravedlniť aspoň prívetivým prístupom k hráčom.

WoS betatest príde neskoro

Tento názor vznikol po zhodnotení výsledkov a spätnej väzby testerov z alfa verzie hry. Hra podľa článku potrebuje doslovne "výrazné modifikácie". Z toho môžeme usudzovať, že v Slightly Mad Studios práve panuje veľmi dusná atmosféra (odložené bolo totiž aj vydanie Project CARS, ich ďalšej hry).
Hlavným problémom by mala byť ovládateľnosť a fyzika áut, vývojári majú problém s tvorbou jedinečného modelu riadenia pre každé auto tak, aby ho presne napodobňoval. Vzhľadom na množstvo práce tak nemáme uzavretú betu čakať skôr ako v druhej polovici tohto roku. Sklamaní? My tiež. Na WoS sa tešíme už od začiatku roku 2014, a finálny produkt zrejme neuvidíme skôr ako v roku 2016. To vôbec nevyzerá dobre.

WoS: otázky a odpovede od vývojárov

Väčšina otázok sa týkala dlho odkladanej bety hry. Uzavreté beta testy budú obsahovať herné módy pre sólo aj tímové preteky. Po uzavretých betatestoch dostupných iba vybraným hráčom budú neskôr nasledovať aj otvorené testy, kde už prístup nebude ničím obmedzený. Progres, ktorý hráči vykonali v uzavretých testoch však po bude po skončení testovania vynulovaný.
K prvým testom hry bude pustená iba malá skupina hráčov, od ktorých sa očakáva vysoká spolupráca a spätná väzba pre vývojárov. Na stránke sú priebežne zverejňované rôzne súťaže, v ktorých je možné vyhrať tzv. beta kľúč, ktorý vlastníkovi zaručuje účasť v uzavretých beta testoch.

Cieľom prvých betatestov je overiť funkčnosť kľúčových systémov hry - autentizácia používateľa, stabilita serverov, matchmaking, samotné preteky, no tiež aj nastavenie fyziky a ďalších vlastností hry. Na konci uzavretých betatestov by sa hra už mala ponášať na hotovú verziu.
Ďalšie otázky sa týkali áut, ktoré sa v hre ocitnú. Samozrejme že ich počet sa bude postupom času rozširovať, zopár oznámení sa dočkáme ešte pred spustením prvých betatestov. V samotných testoch bude asi 15-20 rôznych modelov, čo úplne postačuje potrebám testovania. Nové autá budú do hry pribúdať aj po jej spustení - to už poznáme s NFS World. V hre sa dočkáme viacerých áut triedy classic muscle, čo je kategória doteraz vynechávaná. Tiež sa dočkáme nových superšportov. A nakoniec, v hre bude možnosť ovládať svetlá áut (spomínajme teraz chvíľu na skvelé Need for Speed: Porsche Unleashed), no nie blinkre. Svetlá však budeme môcť rozbiť a zničiť, a to by malo mať reálny dopad na hrateľnosť - predovšetkým v noci. To už znie naozaj zaujímavo.

WoS: VW Golf GTI

Modelová rada Golf vznikla v roku 1974 ako nástupca populárneho VW typ 1 (Chrobák). Auto bolo oveľa modernejšie - prišlo s (z dnešného pohľadu) klasickou koncepciou všetko vpredu, teda motor uložený pred prednou nápravou poháňal predné kolesá. Karoséria typu hatchback a vodou chladený motor tiež prekonávali staršie auto.

Športovo ladená verzia GTI prišla o dva roky neskôr. Ani sám Volkswagen vtedy nemohol vedieť, že vytvoril prvý - ikonický - hot hatch. Prvý Golf GTI začal éru malých vreckových rakiet, ktorá vydržala až dodnes. Auto vtedy prišlo s dvoma benzínovými štvorvalcami, išlo o objem 1,6 a 1,8 litra. Oba mali výkon okolo 110 koní, čo nie je práve dych vyrážajúce číslo. Golf spred štyridsiatich rokov však vážil iba 810 kg, vďaka čomu bol nadpriemerne rýchly. Prvý Golf GTI má dnes vo svete výnimočné postavenie, a vo World of Speed sa zaradí po bok ďalších postarších velikánov - Mercedes-Benz 190E, Honda NSX a Mazda RX-7.
Spa a Nordschleife vo World of Speed!

Nad World of Speed sme už takmer lámali palicu. Vydanie hry sa totiž podľa plánom oneskorilo, aj poznávacie značky na autách hovoria o tom že hra mala vyjsť už minulý rok. Podľa najnovších správ by sme sa začiatkom tohto roku mali konečne dočkať CBT (closed beta test). Preto každé nové video o tejto multiplayer free2play pretekárskej arkáde poteší fanúšikov tohto projektu.

Najnovšie video (vydané včera) má za cieľ ukázať rôzne lokácie, v ktorých budeme v hre jazdiť. Zaujímavé trate sa totiž veľkou mierou podieľajú na výslednom zážitku z hry, a ľudia zo Slightly Mad to zrejme veľmi dobre vedia. Budeme totiž jazdiť v slnkom zaliatych metropolách ako Los Angeles, Londýn, Moskva a Monako. Francúzske azúrové pobrežie je zastúpené traťou Azure Coast (Cote d Azur z Need for Speed: Porsche Unleashed). Pozrieme sa však aj do hôr!

Trať Mountain Spiral Road bola očividne inšpirovaná Alpami. Kopec snehu a zakrútených horských asfaltiek plných vláseniek - to všetko znie veľmi dobre. Ďalšia trať, California Highway, bude veľmi rýchla - dlhé rovné úseky budú vyhovovať superšportom. Dostaneme sa však aj na skutočné pretekárske okruhy, v hre nás čaká austrálsky Bathurst, anglický Silverstone a Brands Hatch.

Už v nadpise sme prezradili, že vo videu uvidíme aj skutočne legendárne okruhy. Ani jeden z nich pritom vo videu nebol konkrétne pomenovaný, oficiálne preto ešte ostávajú tajomstvom. Prvým z nich je belgická trať Spa-Francorchamps, ktorá je každoročnou súčasťou kalendára Formule 1. Na videu sa nám poodhalila hlavne známou zákrutou Eau Rouge. Krásny a rýchly okruh v lese bude určite medzi hráčmi obľúbený.
Druhá "skrytá" trať má dokonca ešte väčší status - iba málokto nikdy nepočul o Zelenom pekle. Na obrázku je totiž zákruta Karussell, ktorá je pevnou súčasťou pekelnej Severnej slučky Nurburgringu. 21 kilometrov, desiatky zákrut a neprehľadných horizontov, neustále zmeny počasia a neustále zápasenie automobiliek o najrýchlejší čas na tejto extrémnej trati - to všetko je Nordschleife. Jednoznačne ide o povinnosť pre každého fanúšika závodných áut a pretekania.

V skratke - môžeme sa tešiť na skutočne kvalitné okruhy aj skvelé autá. Ostáva iba počkať na vydanie hry, ktoré je však ešte stále v nedohľadne. Na ŠPZ áut ešte stále svieti rok 2014, snáď to znamená že vývojári naplno pracujú na iných veciach a na drobnosti im čas nezvýšil.
